Ladies Only 2019

Dit is de tweede keer dat ik met alleen maar dames op reis ga. Het heeft iets speciaals om met alleen maar vrouwen op reis te gaan. En dus voelde ik mij geroepen om een dergelijke reis opnieuw te organiseren.

Dit jaar gaat de reis naar Porto in Portugal.

Dag 1

Terwijl Nederland nog in diepe rust verkeerd zijn er in Peel en Maas al de nodige dames wakker. Hun koffers zijn gepakt, de laatste dingen worden gecheckt en dan is het tijd om te gaan. Om 4.45 uur vertrekken we richting het vliegveld van Düsseldorf en kan onze reis beginnen!
Ondanks dat de dames elkaar niet kennen zat de sfeer er meteen goed in. Het was duidelijk dat niemand last had van een ochtendhumeur en dat iedereen er veel zin in had. In mijn rol als reisleidster kon ik me niks beters wensen.

ladies only porto
ellen verwegen reiscreaties
Bourgondische dames aan de lunch

In Porto staat de transfer al op ons te wachten om ons naar het hotel te brengen. Nadat we zijn ingecheckt is het tijd voor de lunch.
En zeg je lunch in Zuid Europa, dan zeg je wijn. De dames hebben hier goed naar geluisterd en ontpopten zich tot volleerde bourgondiërs.

Na de lunch zijn we de stad gaan verkennen in een tuk-tuk. We hadden een gids bij ons die alle hoogtepunten en eigenaardigheden van de stad wist te vertellen. We zijn flink wat wijzer geworden die middag. Zo hebben we geleerd dat het kleinste huisje in Porto gebouwd is tussen twee kerken. Dit moest daar gebouwd worden vanwege de regel dat er geen twee kerken naast elkaar mochten staan.
Ook vertelt de gids dat het aangezicht van de gebouwen in Porto beschermd is. Dit is een goede zaak, maar heeft bijzondere gevolgen. Hij laat ons een aantal gebouwen zien die, op de voorgevel na, volledig gesloopt zijn. Het nieuwe gebouw wordt achter de oude gevel opgetrokken.

ladies only porto
ellen verwegen reiscreaties
Met de tuk-tuk door Ribeira

Na een uurtje in de tuk-tuk komen we weer terug bij het hotel. We genieten samen van een heerlijk diner. Ik ga met een gerust hart slapen, wetende dat we een aantal leuke dagen tegemoet gaan met deze groep.

Dag 2

Iedereen heeft heerlijk geslapen. Na een goed ontbijt gaan we Porto te voet verkennen. De zon straalt al aan de hemel, dus het beloofd een mooie dag te worden. Ik neem de dames mee langs een aantal highlights van de stad.

Onderweg naar ‘Livraria Lello & Irmão ‘, een prachtige boekwinkel, komen we onverwacht ‘Igreja Dos Carmelitas’ tegen. De zijkant van deze kerk is betegeld met prachtige blauw-witte tegels, kenmerkend voor de stad. Er staan verschillende taferelen op afgebeeld en we vergapen ons aan de details. Ook de binnenkant van de kerk is zeer de moeite waard om te bekijken. De kerken in Porto zijn vaak uitbundiger en extravaganter ingericht dan wij gewend zijn. Je zou het zelf kitsch kunnen noemen.

Het station, ‘São Bento’, is het centrale station van Porto en heeft dezelfde blauw-witte tegels als de kerk. Er staan Noord-Portugese taferelen en oorlogen op afgebeeld.

Sao Bento
‘São Bento’

Het volgende kerkje dat we tegenkomen is heel bijzonder. Dit kerkje is namelijk helemaal van goud. Afgelopen november kwam ik hier een vriendelijke man tegen en ook vandaag loopt hij hier weer rond. Hij vertelt vol passie over de kerk en wij luisteren aandachtig.

We vervolgen onze weg naar de kathedraal van Porto, ‘Sé do Porto’. Van de buitenkant oogt hij een beetje saai, maar binnen kijk je je ogen uit. Het grote raam in de vorm van een rozet, de talloze kapelletjes en de rijkelijk versierde altaren zijn prachtig!

Se Do Porto
‘Sé Do Porto’

De kathedraal is omgeven door de Paço Episcopal, het bisschoppelijk paleis en het uitkijkpunt Terreiro da Sé. Vanaf daar kijk je over het oude gedeelte van Porto.

Ribeira is de volgende wijk die we bezoeken. Deze wijk is het oude centrum van Porto en staat op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Steile, nauwe straatjes, karakteristieke huizen, heel levendig en overal hangt wasgoed. ’s Avonds verandert het hier in het centrum van het uitgaansleven.

Ribeira
De huiselijkheid van Ribeira

Voor ons is het eerst tijd om te lunchen. We genieten van een tapas lunch bij de ‘Wine box’ en vervolgen onze weg richting de rivier de Douro.

We steken de Douro over via de Ponte Dom Luís I, de bekendste brug van Porto. Deze enorme metalen brug, bestaande uit een boven-, en onderdek, brengt ons naar Vila Nova de Gaia. Al lopende over het bovendek zien we de porthuizen al liggen. Portugal staat bekend om haar port en er zijn meer dan 40 porthuizen in het land. Natuurlijk gaan we één van deze huizen bezoeken én proeven van de port.

Cálem Port
Port proeven bij Cálem Port

We brengen een bezoek aan Cálem Port. Dit is één van de bekendste huizen in Portugal. Er is geen enkele winkel in Portugal waar deze port niet in de schappen staat. Ook in Nederland is hij verkrijgbaar en wordt hij goed gewaardeerd.
Na een interessante rondleiding door het porthuis krijgen we nog 3 soorten port om te proeven.

Die avond genieten we weer van een heerlijk diner. We sluiten af met een drankje bij de rooftop bar.

Ellen Verwegen
Genieten van de avond en dit fantastische uitzicht

Dag 3

Onze laatste volle dag in Porto is alweer aangebroken. Reden om volop te genieten van deze dag.

We starten op het water met een boottocht over de Douro. Een absolute aanrader wanneer je in Porto bent.
Vanaf de kade in Ribeira vertrekken de rondvaartboten. Deze boten lijken op de oude rabelo’s. Deze boten werden vroeger gebruikt om de portvaten te vervoeren van de wijngaarden naar de porthuizen.
Er worden verschillende rondvaarten aangeboden. Wij nemen die van een uurtje en worden meegenomen langs de verschillende bruggen die Gaia en Porto met elkaar verbinden om te eindigen bij de monding van de Atlantische Oceaan en vandaar weer terug te varen.

Rondvaar Douro
‘Douro’

’s Middags mag iedereen vrij besteden. Enkele gaan winkelen, anderen kiezen voor een terrasje en de boekenfans gaan naar ‘Livraria Lello & Irmão’. Deze boekenwinkel mag je niet overslaan wanneer je in Porto bent. Hij stamt uit de 19e eeuw en zit boordevol schitterende art nouveau elementen en een uniek krullende trap. Onder andere J.K. Rowling heeft veel tijd hier doorgebracht toen ze les gaf in Porto. Er wordt beweerd dat ze hier veel inspiratie heeft opgedaan voor haar verhalen.

ellen verwegen
Livrario Lello Irmao
‘Livraria Lello & Irmão

Ook deze avond genieten we samen van een heerlijk tapas diner en sluiten we af met een cocktail bij de rooftop bar.

Dag 4

Na een goede nacht en een heerlijk ontbijt zit de reis er helaas weer op. We checken uit en worden naar het vliegveld gebracht. De terugvlucht naar Amsterdam verloopt goed en enkele uren later zijn we weer terug in Helden.

Het was weer een fantastische Ladies Only reis, eentje om nooit te vergeten!
Volgend jaar ga ik weer. Binnenkort komt hier meer informatie over. Ga jij mee?