Het coronavirus en de impact op jouw reis

Het coronavirus raakt ons momenteel allemaal heel hard, zeker jou als reiziger. De reisadviseurs van ReisCreaties werken met man en macht om iedereen zo goed mogelijk te kunnen helpen. Wij begrijpen alle zorgen en vragen die je hebt over jouw reis. Met behulp van dit Vraag & Antwoord artikel, hopen wij je te kunnen voorzien van antwoord op al jouw vragen. Raadpleeg ook de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hier kun je nuttige informatie vinden wat betreft het coronavirus en de reisbestemmingen. Wij zullen dit artikel regelmatig updaten.

Algemeen

Wat is het actuele reisadvies?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft steeds meer bestemmingen vrij (code geel). De meest actuele informatie vind je op de Nederlandwereldwijd.nl

Wat betekenen de kleurcodes bij reisadviezen?

Elk reisadvies heeft een kleur, die aangeeft hoe veilig een land of gebied is. Bij code geel zijn er minimale veiligheidsrisico’s.Wel merk je dat bepaalde beperkingen kunnen gelden. Vanaf code oranje kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie adviseert dan alleen naar het gebied te reizen als dat strikt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Bij code rood wordt het afgeraden om naar het gebied af te reizen.

Ik vertrek in de komenden maanden. Gaat deze reis nog door?

Het wordt steeds aannemelijker dat jouw reis doorgang vindt. De diverse landen openen snel weer voor toeristen en deze ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Op het moment dat jouw reis toch wordt geannuleerd, nemen we zo snel mogelijk contact met je op om je hiervan op de hoogte te stellen.

Omboeken/annuleren

Ik moet binnenkort mijn restantbetaling voldoen. Kan ik dit in verband met het coronavirus uitstellen of afwachten?

Wij begrijpen jouw bezorgdheid wat betreft jouw geplande reis. Heb je geen bericht van ons ontvangen? Dan kan jouw vlucht vooralsnog volgens planning vertrekken, en staat jouw accommodatie goed geboekt. Dat betekent dat er helaas geen uitzondering gemaakt kan worden op de betalingsregeling. De restantbetaling dient daarom uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt te worden op onze rekening.

Hoe zit het met mijn annuleringsverzekering als ik mijn geboekte reis wil annuleren of omboeken?

Dat hangt af van het type verzekering. Als je via onze reisadviseurs een annuleringsverzekering hebt afgesloten, is Allianz jouw verzekeringsmaatschappij. In de meeste gevallen wordt het annuleren of omboeken niet volledig gedekt. Bekijk hier welke situatie voor jou geldt.

Mijn vlucht wordt toch onverhoopt geannuleerd. Ben ik mijn geld nu kwijt?

Als je vlucht onverhoopt wordt geannuleerd, zal er vanuit de reisorganisator gezorgd worden voor een passend alternatief. Op dit moment zien we bijvoorbeeld dat er vouchers vertrekt worden of omboekingsregelingen getroffen worden. Omdat wij daarnaast ook aangesloten zijn bij het SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden), blijf je van je reissom verzekerd.

Waarom een coronavoucher?

Reisbrancheorganisaties ANVR en SGR zijn met het initiatief gekomen om reisorganisaties de mogelijkheid te bieden een coronavoucher te verstrekken aan reizigers wiens vakantie geannuleerd is door het coronavirus. Het uitgeven van een coronavoucher is voor zowel de reisorganisatie als voor de reiziger voordelig. Zij zeggen hierover het volgende: ‘

”Reisorganisaties hebben nu te maken met annulering op grote schaal, terwijl zij voor deze reizen al verschillende betalingen hebben gedaan aan bijvoorbeeld vliegtuigmaatschappijen en hotels. En omdat er nu weinig tot geen boekingen gemaakt worden, raken reisorganisaties snel door hun middelen heen. Zou dit nog lang doorgaan, dan kunnen reisorganisaties niet meer voldoen aan de verplichtingen en zouden zij financieel onvermogen aan moeten vragen bij het garantiefonds SGR. Reisorganisaties geven daarom in plaats van geld, de coronavoucher mét SGR-garantie uit. Zo blijft de organisatie bestaan en kan jij met de voucher later een nieuwe vakantie boeken.”

Staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat: “Ik roep consumenten daarom op om de vouchers te accepteren die reisorganisaties aanbieden voor pakketreizen zoals de genoemde Corona-voucher van ANVR en SGR. Zo voorkomen we dat bedrijven en organisaties omvallen: we moeten dit met elkaar doen.” 

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu annuleren?

Wij begrijpen dat jij je op dit moment zorgen maakt over jouw vakantiebestemming. Als je jouw vakantie wilt annuleren wanneer je in de komende maanden op vakantie gaat en jouw reisorganisatie laat zoals verwacht de reis doorgaan gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden.

Ik ga in de komende maanden op vakantie, maar ik heb er niet zo’n prettig gevoel bij. Kan ik nu omboeken?

Ja, je kan je vakantie (vlucht + accommodatie) omboeken. Echter, hier gelden dan wel de reguliere omboekingsvoorwaarden.

Tot slot

Wij doen ons uiterste best om dit artikel up-to-date te houden. Door de snelheid van de ontwikkelingen en de verspreiding van dit virus, is het helaas niet altijd mogelijk om de meest actuele informatie te bieden. Wij hebben als doel om jou zo goed mogelijk te informeren over de veelgestelde vragen rondom het coronavirus. Mocht je toch nog vragen over het coronavirus hebben, raadpleeg dan de websites van het RIVMANVR of van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Voor vragen kun je contact met mij opnemen. Ik probeer je zo spoedig mogelijk te woord te staan.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.